Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden.
Förutsättningar
Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar
- Attefallsåtgärder
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
- Strandskyddsdispens
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om lov, dispens eller din anmälan. Det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas. Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga.
Fastighetsarkiv
I kommunens fastighetsarkiv finns ritningar för ett stort antal byggnader i hela Hylte kommun. Via denna länk når du kommunens e-tjänst där du kan beställa kopior för just din fastighet.
Normala ritningsakter kostar i regel inget att ta del av. Är akten mycket stor återkommer vi med ett kostnadsförslag enligt kommunfullmäktiges fastställda taxa innan ritningarna skickas.
Normalt skickas ritningar fredagen efter beställningen är genomförd.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomt).
Tänk på
Varje handling som skickas in skall bifogas som enskild fil (var för sig, till exempel planritning, fasadritning, karta). Detta underlättar handläggningen vid ditt beslut.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av kommunen och ärendet blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.