Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Självservice - e-tjänster och blanketter
  • Om e-legitimation
  • Personuppgifter
  • <a href='https://hylte.se/'>Hylte.se</a>
Logga in
  • StartsidaPil

Klagomål

 

Förutsättningar för att vi ska driva ett ärende

  • Du kan anmäla störningar som faller inom miljöbalkens område. Störningen ska utgöra en olägenhet som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig.
  • Du kan endast anmäla en pågående störning. Störningar som tidigare pågått men nu upphört, handläggs inte. Störningar som ännu inte inträffat men som du befarar kommer att inträffa, handläggs inte heller.
  • Du ska själv ha tagit en första kontakt med fastighetsägare eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Den ansvarige ska ha fått skälig tid för att utreda och eventuellt åtgärda problemet.

Så här driver vi klagomålsärenden

  • Inkommen anmälan tilldelas en handläggare som gör en bedömning av klagomålet.
  • En skrivelse från oss med krav på återkoppling skickas till den som är ansvarig för störningen. Skrivelsen skickas normalt inom två veckor, med uppmaning att undersöka klagomålet och vid behov vidta åtgärder. Resultat av undersökningar och utförda åtgärder ska redovisas skriftligt till Bygg- och miljöenheten, normalt inom 3 veckor beroende på klagomål.
  • Bygg- och miljöenheten tar ut en avgift för nedlagd handläggningstid i ärendet enligt kommunfullmäktiges taxa. Tillsynsavgiften debiteras den som är ansvarig för störningen i ett befogat klagomål eller klagomål som kräver en utredning.
  • Om skriftväxling angående störningen tidigare har skett med den som är ansvarig för störningen, underlättar det handläggningen om du bifogar kopior av sådana handlingar.

Klagomål inom följande områden drivs inte via denna e-tjänst

  • Trafikbuller, återvinningsstationer, renhållning av gator, torg och parker samt nedskräpning och skadedjur i offentlig miljö, detta anmäls via vår andra e-tjänst: Felanmälan/FixaMinGata
  • Störningar från grannar: om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, annars kan du kontakta fastighetsägarens störningsjour.
  • Arbetsmiljöfrågor: kontakta Arbetsmiljöverket.
  • Synpunkter på boendemiljö, slitage, estetiska frågor eller ekonomisk kompensation för störning: i första hand ska du kontakta din fastighetsägare, förvaltare. Om du är medlem i Hyresgästföreningen kan du vända dig dit, alternativt hyresnämnden.

Under följande sidor fyller du i de uppgifter vi som vi behöver från dig gällande den störning du vill anmäla. Om avgörande uppgifter för ärendet saknas när det skickas in kommer handläggningen förmodligen ta längre tid, tänk därför på att dela med dig av så mycket information som du kan.

Känsliga uppgifter

Undvik att ange dina hälsouppgifter som inte är nödvändiga för handläggning.

Nästa

Hylte kommun

Besöksadress: Storgatan 8, 314 80 Hyltebruk
Telefonnummer: 0345 - 180 00
E-post: kommunen@hylte.se

Snabblänkar

Min sida
E-tjänster & blanketter
Om e-legitimation
Personuppgifter
Hylte.se

Sociala medier

Facebook
Linkedin